Dana Mladin

CINQUE TERRE – un tãrâm de 5 stele!

A fost dragoste la prima vedere! Pe facebook, ca asa ne-am cunoscut… Niste poze idilice si… gata, am fost data pe spate.

Si cand te gandesti ca nu vorbesc despre vreun barbat, ci despre un loc din Italia J.

Nu auzisem pana atunci de Cinque Terre, asa ca m-am pus pe cautat. Imi suna “italienesc”, dar mai mult de atat nu stiam. Si nu stiam nici ca voi ajunge doi ani la rand aici, incantata nevoie mare de locurile astea. (Prima oara in iunie, cand inca nu incepusera sa creasca temperaturile pana la starea de disconfort. A doua oara la final de octombrie, socata sa traiesc o vara tarzie, buna chiar si pentru o baie in mare!)

toamna, in Monterosso al Mare

Primul “ghid” de care am dat in cautarile de pe internet a fost o italianca – Bianca Gignac. Rezidenta aici multi ani si chiar ghid pentru doritori, m-a facut sa ii parcurg informatiile, ba chiar am si tinut cont de unele sfaturi – mai ales la capitolul mancare. Pentru ca aprecizez intotdeauna recomandarile localnicilor.

Ce e “Cinque Terre”, de fapt? E un sir de 5 sate pescaresti, salbatice, cocotate pe Riviera Italiei, in regiunea Liguria (nord-vestul tarii), sate care pana nu demult erau legate doar prin trasee pentru catâri.

Oamenii locului au construit de-a lungul anilor terase pe terenul abrupt si accidentat de aici, pentru a cultiva vita-de-vie si maslini.

Satele au fost descoperite tarziu, tocmai pentru ca, pana prin anii 60′, nu aveai cum sa ajungi la ele. Apoi a aparut linia ferata care le lega, au aparut soselele din apropiere si, o data cu ele, turistii…

Si uite cum cararile de magari au devenit carari pentru excursionisti, hiking-ul fiind unul dintre punctele de atractie ale zonei. (“Sentiero azzuro” e cararea care leaga toate cele 5 sate.)

Cele 5 sate din Cinque Terre sunt: Riomaggiore, Manarola,  Corniglia, Vernazza si Monterosso al Mare.

In 1997, Cinque Terre intra in Patrimoniul Mondial UNESCO. Astfel, coasta, cele 5 sate, zona marina si dealurile din jur devin Parcul National Cinque Terre.

Stiti cum e de multe ori cand ajungi undeva: cauti unghiuri misto, sa faci poze frumoase, sa te dai si tu mare pe retele… Ei, bine, aici e locul unde faci poze din orice unghi: totul arata fabulos sau, daca nu fabulos, atunci pitoresc, inedit, wow, marfa, splendid, baga-mi-as ce tare e etc etc.

M-am organizat pe fuga, am plecat fara sa stiu prea multe, dar m-am lasat prada locului si am descoperit pas cu pas Cinque Terre.

CUM AJUNGI IN CINQUE TERRE. CUM CIRCULI INTRE SATE.

Cinque Terre se afla la nord de Toscana. Poti ajunge aici din Pisa, din Florenta sau, daca vii din partea cealalta, dinspre Genova.

Eu din Florenta am ajuns de fiecare data. Cu trenul. Cam 2 ore si jumatate am facut. Si, trecand prin Carrara, uitandu-ma din tren la muntii albi, mi-am imaginat cum venea aici Michelangelo sa isi aleaga bucata de marmura care ascundea capodopera… Gata, am avut si un gand cultural pe zi :)).

../../DE%20LUCRU/carrara%20DE%20ALES%20UNA%20IN%20CARE%20SE%20VEDE%20CARIERA/carrara.jpg

Biletul de tren mi l-am luat de pe net – trenitalia.it. 17 euro.

Nu exista tren direct pana in Cinque Terre. E cu schimbare in La Spezia Centrale (atentie ca mai e o gara in La Spezia, care nu e “centrale”!), unde am coborat din trenul regional si am luat unul… si mai regional.

Sunt mai multe trenuri pe ora, asa ca nu e bai daca ai ratat unul, mai vin… Si, ce e misto, e ca, de obicei, cele doua trenuri – cel din care cobori si cel in care tre’ sa te urci – sunt trase pe doua linii vecine. Astfel ca, imediat ce te dai jos din trenul de Florenta, pe acelasi peron, la linia cealalta, ai trenul pentru Cinque Terre.

Din La Spezia Centrale pana in primul sat, Riomaggiore, am facut 7 minute. O calatorie cu multi turisti la bord, care scoteau simultan cate un “wow”, de fiecare data cand trenul iesea din tunel si lasa sa se vada marea.

Atentie, sunt trenuri regionale ceva mai rapide, care merg direct intr-unul dintre sate. Deci vezi unde vrei sa cobori si verifica statiile. Cele mai multe, insa, opresc in toate 5.

Daca ai transfer mai lung in La Spezia, poti lua din gara, de la un soi de birou de turism (de care am dat ulterior si in alte gari), Cinque Terre Train Card – un abonament cu care poti circula gratuit, nelimitat, in zona Cinque Terre (intre La Spezia si Levanto, cuprinzand cele 5 sate), abonament care iti da acces liber la trekking pe cararile dintre sate (unele fiind contra cost), acces gratuit la microbuzele din sate, free wi-fi, si care, mai presus de toate, iti permite sa faci pipi gratuit in gari! Ceea ce e important, credeti-ma! (Un euro costa un pipi. Nota: e foarte curat in toaletele din gari, e mereu prezent un om la curatenie.)

Eu mi-am luat un Pass pentru 3 zile si m-a costat 41 euro. Dar poti lua si doar pentru o zi – 16 euro adult/10 euro copil.

Daca nu se justifica achizitionarea unui Pass si faci, sa zicem, doar un drum sau maximum doua pe zi, cel mai bine e sa iti iei bilet simplu. 4 euro costa. Biletul se ia din oricare gara, de la automate. Si obligatoriu trebuie validat la aparatele galbene de la intrarea pe peroane. Altfel, te amendeaza!

Dezavantajul achizitionarii unui bilet de la automat vine cand e foarte aglomerat intr-o gara si stai de iti sar capacele la coada, ca e lumea buluc… Asta am vazut mai ales vara, cand toata lumea pleca de pe plaja sa prinda ultimul tren. Oricum, e riscant sa stai pana la ultimul tren, pentru ca pot aparea schimbari de ultima ora, intarzieri etc si acolo ramai. Asa ca eu m-am uitat pe orar si am mizat mereu pe penultimul.

orar tren Cinque Terre, pe care il poti cere in orice gara. Pe verso ai si directia inversa – La Spezia-Levanto.

Trenul mi se pare cea mai buna solutie de a calatori intre sate si chiar mai departe. Trenurile sunt dese, satele sunt aproape (unele si la 3 minute!), iar tot parcursul La Spezia-Levanto cu un astfel de tren, cu opriri in toate satele, il faci in doar 30 de minute!

Exista niste microbuze in interiorul satelor. Ele strabat practic strada principala, ca mai mult nu au ce… Le-am vazut in Riomaggiore, unde, cand ai bagaje si tre’ sa urci, sunt minunate! (Eu nu stiam de ele cand am urcat prima oara). Am descoperit microbuz si in Corniglia. Voi dezvolta la locul potrivit, ca e important de stiut.

Aceste microbuze sunt gratuite pentru cei care au Pass. Dar, atentie, microbuzele NU merg INTRE sate.

Cu masina in Cinque Terre? Hm, greu de spus. Eu as lasa-o in La Spezia sau in Genova si as folosi trenul. Oricum nu ajungi cu ea in sate, pentru ca traficul de vehicule e restrictionat in zona, fiind zona protejata. Esti obligat sa o lasi undeva deasupra satului, la ceva distanta (uneori chiar si 1 km!). Si mai si platesti parcarea. Chiar si rezidentii isi lasa masinile in parcarea de la iesirea din sat.

Vaporul – foarte ok, placut, relaxant, mai primesti si informatii, faci poze… Exista opriri in toate satele, cu exceptia Corniglia, care e cocotat pe stanca, nu are port. Si mergi si in Portovenere cu el.

pentru a va face o idee de durate

Pentru vapor scoti din buzunar 35 euro pentru un bilet valabil o zi. Sau 25 euro daca te imbarci dupa-amiaza.

Cu acest bilet te poti plimba cat vrei, poti cobori unde vrei. Important e sa nu pierzi ultimul vapor. Sau, daca pierzi vaporul, sa nu pierzi ultimul tren. Sau, daca pierzi ultimul tren, asta e, o iei pe jos J.

UNDE STAI IN CINQUE TERRE

Poti alege oricare dintre cele 5 sate, in functie de nevoi, dorinte, cu cine mergi, cate zile vrei sa stai etc.

De exemplu, daca vrei plaja cu de toate si o seara dinamica, Monterosso al Mare e locul! Are cea mai mare plaja de nisip din zona. Daca vrei sa fii rupt de lume, fugi in Corniglia.

Exista si orasele – gen Levanto si Portovenere – care, desi nu fac parte din “Cinque Terre”, merita clar vizitate sau alese chiar ca “tabara de baza”.

ATENTIE LA BAGAJ!

Eu am fost cu o valiza mare si un rucsac greu si am crezut ca mor urcand strada principala din Riomaggiore, care are o inclinatie prea mare pentru puterea mea de a trage sau impinge greutati J)). Din acest motiv, la a doua vizita, mi-am cautat cazare ceva mai jos… Am gasit la jumatatea strazii si tot am gâfâit…

In Corniglia, n-ai ce cauta cu valiza decat daca stii sigur ca urci cu microbuzul din gara. Si nu pe scari. Voi dezvolta cand voi scrie despre acest sat.

In Monterosso, alta belea: gara e la 1 km fata de orasul vechi si, daca ai cazare acolo, pregateste-te sa tragi dupa tine bagajele…

Vernazza are printre case niste stradute inguste si abrupte, cu sute de trepte. Daca ai fost inspirat sa iti iei cazare acolo, arunca valiza si ia-ti rucsacul!

Fara sa stiu toate astea dinainte (descoperite ulterior in plimbarile mele), eu am ales Riomaggiore ca tabara de baza – primul sat din drumul meu, venind dinspre Florenta.

Asadar, incep aventura mea din Cinque Terre cu Riomaggiore! Chiar aici.

Dupa, va invit in Manarola. Aici.